Panettone


Com no podia ser d'una altra manera, aquesta entrada és per a una recepta molt nadalenca: el Panettone!!

Per aquest Nadal m'havia proposat fer aquest dolç típic d'Itàlia i vaig aprofitar el dia de Sant Esteve per treure'l a l'hora de les postres.
Tot i que a classe de forneria en vàrem fer, la recepta que vaig fer servir la vaig treure de la pàgina de l'Amasadero. Vaig modificar la quantitat de xocolata; ja que el meu panettone també portava nous i taronja confitada.

Aquest panettone està fet amb poolish (preferment) el qual s'afegeix posteriorment a la resta d'ingredients. Aquest preferment proporciona el gust i l'aroma característiques del panettone.

Tot i la suposada complicació de la recepta, a mi no m'ho va semblar gaire. Per tant, us animo a fer-la. El resultat és espectacular!

Ingredients (3 panettones d'uns 550 gr)

Per la poolish:
-250 gr de farina de super força (jo la vaig comprar al Farinetes Baltà del c/Sants)
-25 gr de llevat frec
-200 ml d'aigua mineral

Per la resta de la recepta:
-500 gr de farina de super força
-25 gr de llevat fresc
-150 gr sucre
-200 gr mantga pomada
-2 ous sencers
-2 rovells
-100 ml llet tèbia
-un pessic de sal
-100 gr de xips de xocolata negra
-100 gr de nous picades
-100 grams de daus de taronja confitada
-1 ou batut amb aigua per a pintar
-3 motlles de 500 gr


Procés:

Per a la poolish:
Comencem desfent el llevat amb l'aigua. En un bol posem la farina i hi aboquem l'aigua amb el llevat desfet, ho barregem tot i quan veiem que el llevat comença a actuar (començen a aparèixer bombolletes) ho tapem amb film.

Arribat aquest punt, es pot deixar a temperatura ambient (unes 4-6 hores) o posar-ho a la nevera un mínim de 12 hores. Jo ho vaig deixar 24 hores a la nevera.
La poolish s'ha de deixar fora de la nevera unes 2 hores fora de la nevera abans de fer-la servir.

Per a la resta:
Quan la poolish ja porta 2 hores fora de la nevera, continuem amb la recepta:

Desfem el llevat amb la llet tèbia i seguidament barregem tots els ingredients MENYS les nous, la xocolata i la taronja confitada.
Ho barregem tot, hi afegim la poolish i ho amassem tot uns 15 minuts. Com que la massa és molt enganxosa, haurem de posar-nos farina a les mans i a la superfície de treball de tant en tant.

Quan han passat els 15 minuts (poden ser més) i la massa comença a ser llisa, hi incorporem les nous, la xocolata i la taronja confitada. Continuem amassant un parell de minuts i anem controlant que els ingredients queden ben repartits.

Quan tenim la massa, la posem en un bol, la tapem amb un drap de fil i la deixem fermentar fins que dobli el volum.

Quan ja tenim la massa fermentada, la tornem a amassar per treure'n l'aire i la dividim en 3 boles d'igual pes. El que vaig fer jo va ser pesar la massa i dividir-la en 3 de manera que cada panettone fes entre 500-600 gr.

Posem cada bola en un motlle i ho deixem fermentar fins que a la massa li quedin uns 2 cm per sobresortir del motlle. Per a que la fermentació sigui més ràpida, vaig posar a preescalfar el forn (180ºC) i vaig col·locar els panettone damunt una cadira davant del forn.

Quan tinguem els panettone a punt, els pintem amb ou batut rebaixat amb aigua i els coem uns 35-40 minuts. Quan porten uns 15 miuts comencen a agafar força color a la part de dalt, en aquest punt es tapen amb paper de plata i problema resolt.

Per comprovar que estan cuits, simplement es punxen i si el pintxo surt net vol dir que ja estan.

Un cop els traiem del forn, és recomanable deixar-los refredar de cap per avall unes 6 hores (jo els vaig deixar tota la nit). D'aquesta manera es forma la molla característica del panettone i agafa la consistència òptima.
Jo els vaig travessar amb uns pintxos de fusta i els vaig col·locar entre 2 cadires. Així:


Just abans de servir els podeu decorar amb sucre llustre per damunt o amb xocolata de cobertura o amb el que més us agradi.


Bon profit i feliç 2013!!










Comentaris

Bruixes a la Cuina ha dit…
Apa quina pinta! No ho sabia això de deixar-los reposar de cap per avall!:) Merci!!

Dolors

Entrades populars